Gisteren
stormde het. Maarten had een tentamen en moest er dus wel door. De heenreis was
geen probleem, maar toen hij rustig zijn tentamen zat te maken besloot NS de
dienstregeling te staken. Door de storm raakten veel bovenleidingen beschadigd
en ontstonden meerdere problemen op het spoor.
Maarten
studeert sinds begin september en heeft al heel wat meegemaakt als
treinreiziger. Seinstoringen, wisselstoringen, aanrijdingen met een persoon,
een auto op het spoor – en dan komt er weer een appje of sms’je dat het wel
even duurt voordat hij thuis is.
Maar hoe
het ook gaat op het spoor of in de bus, er is één vereiste: Maarten moet zijn
ov-chipkaart bij zich hebben. En daarmee ging het vorige week mis. Ik was bij
een vergadering toen mijn mobiele telefoon ging. Die gaat niet vaak, omdat ik
er niet van houd om altijd en overal bereikbaar te zijn. Dus áls ik word gebeld
op mijn mobieltje, is het meestal een van de jongens.
‘Eh mam…. Ik
sta op het station en ik begin een beetje in paniek te raken…’. Pasjeshouder
weg. Dus: ov-chipkaart weg. Identiteitskaart weg. Studentenpas weg. Pinpas weg.
Oeps. In de trein had hij alles nog, want de conducteur had de kaart gecontroleerd.
Bovendien studeert Maarten in een stad waar het station door poortjes is
afgesloten, dus ook daar had hij zijn pasjeshouder nog.
Tijdens de
rest van de vergadering spookte er het een en ander door mijn hoofd. Pinpas
blokkeren. Met spoed nieuwe identiteitskaart aanvragen. Studentenpas! Volgende
week tentamens, waarbij hij een identiteitsbewijs, studentenpas en
voorzieningenpas moet hebben. Zonder die drie kaartjes mag hij het tentamen
niet maken. En natuurlijk een nieuwe ov-chipkaart. Dat duurt een week en in die
tijd kan hij niet met zijn student-ov reizen en moeten we treinkaartjes kopen.
Daar hebben we al ervaring mee, want Maarten is zijn ov-chipkaart wel vaker
kwijt geraakt. Bij het aanvragen van een vervangende kaart wordt automatisch de
oude pasfoto gebruikt, zodat Maarten rondloopt met een ov-chipkaart die nog voorzien
is van een brugklasfoto.
Gelukkig liep
het met een sisser af. De conducteur had de pasjeshouder mét inhoud gevonden! Het
enige probleem dat overbleef, was dat het ding teruggebracht was naar de stad
waar Maarten studeert. Na de conducteur waren de NS-medewerk(st)ers ook daar
heel actief. Op de pasjes valt Maartens naam natuurlijk te lezen en door de
studentenpas is duidelijk waar hij studeert. De NS-medewerk(st)er nam contact
op met de hogeschool en het resultaat was een mail van NS, waarin werd gemeld
dat de pasjeshouder was gevonden, waar het ding was op te halen en hoe hij dat
moest doen. Met de vindcode die in de mail staat en…. een legitimatiebewijs.
Dat werd
een tikje lastig.
A. Hoe
moest Maarten daar komen zónder ov-chipkaart en zónder pinpas om een kaartje te
kunnen kopen?
B. Hoe moest
Maarten zich legitimeren - zijn identiteitsbewijs zat immers in de pasjeshouder?
Ik besloot
de klantenservice te bellen. Een vriendelijke man legde me uit dat het een
standaard-mail is en dat Maarten mocht zeggen dat ze bij de balie even in de
pasjeshouder moesten kijken. Het uitchecken, dat natuurlijk niet was gebeurd, kon
een collega doen. En om er te komen, moest Maarten voordat hij de trein stapte
de conducteur aanspreken en uitleggen wat er aan de hand was. ‘Als hij dan
geluk heeft, treft hij een vriendelijke conducteur die zegt ‘spring er maar in’.
Als hij pech heeft, krijgt hij een soort bon. Geen boete, maar een uitgesteld
betalingsbewijs en dat kan hij dan later betalen via internetbankieren.’
De collega
kon niet uitchecken, want daarvoor was het nummer van de ov-chipkaart nodig. De
conducteur was niet vriendelijk en merkte op dat de klantenservice het probleem
wel lekker bij haar neerlegde. Maar toch mocht Maarten zónder kaartje mee in de
trein. Het loket lag buiten de poortjes, zodat hij daar met een andere reiziger
doorglipte. En even later had hij gelukkig zijn pasjeshouder met complete
inhoud weer veilig in zijn zak. Joepie, dank u, attente NS-medewerk(st)ers!
Gisteren
ging het iets minder gemakkelijk. Dank zij de storm heeft Maarten na het
tentamen zo’n drie uur nodig gehad om thuis te komen – met de bus.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten