Een groot
applaus voor docent X en docent Y van de hogeschool waar Arjen studeert. Of kan
ik beter zeggen: waar Arjen studeerde? Na vier jaar zijn ze erin geslaagd om
een vervelende, ont-zét-tend lastige student van de hogeschool te verwijderen.
Nu kunnen alle docenten en studenten opgelucht verder, bevrijd van deze smet op
het blazoen van de hogeschool.
Student
Arjen is een moeilijk geval. Toen hij zich aanmeldde voor de studie, heeft hij netjes
gemeld dat hij autisme heeft. Wettelijk gezien mag een hogeschool zo’n student niet
weigeren. Sterker nog, er moeten extra voorzieningen worden getroffen. Dat is
vervelend, want dat kost de hogeschool alleen maar geld.
En
inderdaad: deze student eiste allerlei voorzieningen voor de tentamens, zoals
een aparte ruimte zonder prikkels. Wettelijk moest de hogeschool dat wel
toestaan, zodat Arjen vrijwel al zijn tentamens in één keer met een goed cijfer
haalde.
Gelukkig
kwamen daarna de groepsopdrachten om de hoek kijken. Docenten X en Y slaagden
erin om Arjen in een groepje te zetten dat niet met hem wilde werken. Het
groepje gooide hem er op het laatste moment uit, maar helaas wist Arjen de
vervangende opdracht in recordtijd af te ronden en haalde hij toch binnen één
jaar de propedeuse. Dus lukte het niet om hem met een BSA (bindend
studie-advies) van school te verwijderen.
De
docenten gaven echter niet op en ondernamen een nieuwe poging. Bij de
daaropvolgende groepsopdracht werd Arjen in een groepje geplaatst bij een
student die geen zin meer had in de studie en een zieke student. Dus hoe hard
Arjen ook werkte, de docenten konden weigeren zijn werk na te kijken omdat het
een GROEPSopdracht was en geen individuele. Nu konden ze ‘GK’ invullen in het
puntensysteem: gemiste kans. Tot twee keer toe, want bij de herkansing moest
Arjen met dezelfde afwezige studenten werken.
Gelukkig
voor de docenten had Arjen zelf hulp geregeld en maakte die hulp een klein
foutje. Meteen greep docent X in en meldde aan de examencommissie dat Arjen het
werk van een andere student inleverde. De examencommissie kopte de voorzet in
en beschuldigde Arjen van plagiaat. Helaas kon de beschuldiging niet worden
doorgezet, omdat Arjen aan kon tonen dat het echt eigen werk was. Ze bereikten
er wel mee, dat Arjen steeds zenuwachtiger en banger werd. Dat buitten de
docenten uit door wisselend op hem te reageren. Dan vriendelijk, dan boos, dan
hooghartig.
Aan het
eind van het tweede jaar zagen docenten X en Y een nieuwe kans: docent Y
regelde een tentamen buiten het normale systeem om, zodat Arjen geen
voorzieningen had. Er werd een camera op hem gezet toen hij in een aparte
ruimte het tentamen maakte en toen hij daarover klaagde, kon docent Y hem
lekker zonder getuigen ‘achterlijke autist’ noemen. Dus dat tentamen haalde
Arjen niet.
Helaas
werkten andere docenten niet mee en zo haalde Arjen in het tweede jaar toch 51
van de 60 studiepunten en mocht hij, nog steeds zonder studievertraging, aan
zijn stage beginnen.
Docenten X
en Y werden enigszins wanhopig. Deze lastige student, die allerlei colleges
ophield door vragen te stellen en die veel te vaak extra vragen kwam stellen
(en het is iedereen toch duidelijk dat docenten op hogescholen er echt niet zijn
om vragen te beantwoorden, want de volwassen studenten kunnen het best zelf
oplossen), bleef maar studiepunten halen. Hoe konden ze hem toch wegkrijgen,
zodat ze niet meer elke dag bang hoefden te zijn dat de student-met-autisme
begeleiding kwam vragen????
Een idee:
het verkeerde stagedocument meegeven en pas weken later per ongeluk ontdekken
dat het een verouderd document was. Dit plan lukte. Want doordat Arjen opnieuw
moest beginnen met alle formaliteiten én door zijn autisme, was de stage niet
op tijd afgerond. De eerste studievertraging was binnen! Arjen haalde nog 15
studiepunten, maar had er dus 45 te weinig in het derde jaar. De stage was wel
voldoende afgerond, maar docent X zag gelukkig steeds weer een zinnetje dat
aangepast moest worden in het verslag dus konden de 30 stagepunten formeel niet
worden toegekend. Dit hield docent X vrijwel anderhalf jaar vol en daarna
beweerde hij dat Arjen nooit een stageverslag had ingeleverd, zelfs niet in
concept.
In het
vierde studiejaar haalden X en Y alles uit de kast. De lesblokken waarvoor
Arjen zich inschreef, werden nooit gegeven. Ze gaven langzaam antwoord op
vragen van Arjen over het inhalen van de 9 missende tweedejaars studiepunten en
schoven alles steeds vooruit. Een opdracht werd veranderd zonder Arjen daarvan
op de hoogte te stellen, zodat het ingeleverde werk per definitie onvoldoende
was. Arjen kreeg niet te horen dat er eindelijk een nieuwe zorgcoördinator was,
die de zieke student uit het tweede studiejaar met vlag en wimpel door de
studie trok.
Een
gelukje voor de docenten was dat Arjen het moeilijk vond schriftelijk op mails
te reageren en elke keer mondeling toelichting kwam vragen. Dus konden de
docenten aan de examencommissie melden dat Arjen het hele studiejaar niets van
zich had laten horen, want hoe kon Arjen die gesprekken bewijzen? De
examencommissie geloofde de flauwekul van de docenten en Arjen mocht niet
beginnen aan het vierde studiejaar.
Arjen was
het hier niet mee eens en stapte naar de bezwaarcommissie. Er werd voor hem
totaal onverwacht een gesprek georganiseerd, waar hij meteen moest zijn. Dus
zonder zijn begeleiders en zonder de autismespecialisten van MEE en Autismeteam
werd een schikking getroffen met extreem zware voorwaarden. Ondertussen riepen
X en Y plus de zorgcoördinator natuurlijk dat alles goed zou komen en ze hem
erdoorheen zouden slepen. Dat was leuk, want een autist is rechtlijnig en
gelooft die opmerkingen.
Arjen
voldeed in zijn ogen aan de schikking: hij leverde alles in. Bij de laatste
opdracht lag het systeem van de hogeschool plat en kon er niets digitaal worden
ingeleverd. Toen Arjen meteen de schooldag daarna met het geprinte werk kwam,
kon docent X stralend zeggen dat het te laat was. Bovendien was het
stageverslag nu eindelijk voldoende bevonden, maar er ontbrak dankzij de
wisseling van stagedocument een formulier – dus de stagepunten konden nog
steeds uit het systeem worden gehouden. En het was natuurlijk erg gemakkelijk voor de docenten om op al het wel geaccepteerde werk onvoldoendes te geven.
De
zorgcoördinator bleek opeens in de examencommissie te zitten en gaf de slimme
docenten zonder blikken of blozen gelijk. Arjen mag niet aan het vierde
schooljaar beginnen. En omdat de opleiding stopt, kan Arjen niet verder. Hoge
studieschuld, geen diploma.
Hoera voor
docenten X en Y en de voorzitter van de examencommissie die niet doorhad welk
spelletje zij speelden. De docenten zijn erin geslaagd om een onmogelijke
student van de hogeschool te weren. Deze student kan nu geen studie meer
voltooien en kan zich daardoor niet in het vakgebied begeven.
De
hogeschool en de vakwereld zijn behoed voor een talentvolle, intelligente, hard
werkende student met autisme. Hartelijk gefeliciteerd!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten