Ja, het staat er echt: ‘Ten slotte bieden wij u onze
excuses aan voor de frustraties die u in verband met de procedures voor de Wtcg
2012 heeft ervaren.’ Na twee of drie keer excuses in een voorafgaand
telefoongesprek heb ik nu een brief met eveneens excuses in mijn handen. En
niet alleen dat, na alle gedoe is de Wtcg-uitkering over 2012 eindelijk aan
Maarten toegekend. Dat verbaast me niets, want hij heeft er gewoon recht op.
Maar die excuses verbazen me wel. Het woord ‘sorry’ bestaat haast niet meer en
nu krijg ik zomaar uitgebreid excuses van een overheidsinstantie. Leuk!
Zo ook de Wtcg-uitkeringen over 2012. Sinds de wet enkele
jaren geleden is ingesteld, hebben wij die uitkeringen automatisch gekregen.
Maar dit keer komt er opeens een kink in de kabel: Maarten krijgt geen
toekenning. Ik bel het CAK. Aangezien er dit keer voor het eerst een
inkomenstoets is, heeft het CAK meer tijd nodig. Ruim twee maanden lang wordt
er gezegd: wacht nog even, we hebben het druk, het kan nog komen…. Enzovoorts.
Maar er komt niets.
Ik wil graag weten waarom Maarten de uitkering dit keer
niet krijgt. Waar is het mis gegaan? Is zijn hoge ‘zorgverbruik’ (fraaie term)
niet bekend? Of toetst het CAK aan een verkeerd inkomen, wat ons bij de eigen
bijdragen al eens eerder is overkomen? Maar antwoord krijg ik niet. Alleen het
advies: stuur een aanvraagformulier in. Als het dan wordt afgewezen, wordt
vermeld waarom.
Zo gezegd, zo gedaan. Na ruim een maand komt de
ontvangstbevestiging al. Twee maanden later komt de afwijzing. ‘U voldoet niet
aan de voorwaarden’. Nu weet ik nog steeds niet waarom het is afgewezen, want
Maarten voldoet wel aan de voorwaarden. Opnieuw bellen. Ik zal teruggebeld
worden. Dat gebeurt niet. Dus bel ik weer. Er wordt me verzekerd dat ik
meerdere malen ben gebeld, maar dat ik niet heb opgenomen. Rara? Ben ik doof
geworden, dat ik de telefoon niet heb gehoord? Zijn telefoon en
antwoordapparaat kapot? Antwoorden zijn er nog steeds niet. Het enige dat er op
zit, is bezwaar indienen en bewijzen dat Maarten aan alle voorwaarden voldoet.
Dus: alle inkomensgegevens kopiëren, Maartens volledige
zorgindicatie kopiëren, een medicijnenoverzicht bij de apotheek halen, brief
schrijven, hele pakket aangetekend versturen. Twee weken later ligt de
toekenning in de bus. Niet naar aanleiding van mijn bezwaar, maar ‘gewoon’.
?????? Geen uitleg, alleen de standaardbrief.
Twee dagen later het telefoontje van de CAK-medewerker
van de afdeling bezwaar. Of hij het bezwaardossier mag sluiten. Ja, dat mag. In
dat gesprek komen de excuses. Want deze CAK-medewerker begrijpt er niets van.
Maarten heeft toch zo duidelijk als wat recht op de uitkering? De medewerker en
ik zijn het volledig eens, dat zal duidelijk zijn. Nu is het wachten nog op het
geld. Met een beetje geluk is het er in de loop van juli. Dat is maar zeven
maanden later dan verwacht. Ik ben er blij mee. Maar ik ben vooral blij met de
excuses. Sorry zeggen bestaat dus toch nog.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten