??? We zijn niet bom? Nee, we zijn niet bom! Het is een
geliefd zinnetje als het om dyslexie gaat: ik ben niet bom – oftewel, dankzij
het veel voorkomende ‘gebruik’ bij dyslectische mensen om letters om te
draaien: ik ben niet dom. En dat mogen we zo langzamerhand wel van de daken
schreeuwen! Mensen met een vlekje zoals dyslexie, autisme, adhd of wat dan ook
zijn niet per definitie dom.
Wat te denken van de tendens om steeds meer te
internationaliseren? Dat brengt met zich mee dat steeds meer opleidingen
Engelstalig worden. Bij een opleiding als International Communication is dat
logisch en bij ict-opleidingen kan ik me er ook wel iets bij voorstellen. Maar
waarom bij ‘Facility Management’? Bij economische en juridische opleidingen?
Het merendeel van de studenten blijft in Nederland wonen en werken en zal maar
mondjesmaat Engels of een andere taal nodig hebben. Voor de meeste dyslectische
mensen is het echter hetzelfde als een bord ‘verboden toegang’. Want hoe slim
je ook bent, voor Nederlanders met dyslexie is Engels vaak abracadabra en wordt
zo’n opleiding een onhaalbare kaart. Mark is niet ‘bom’, maar heeft met veel
pijn en moeite nèt een 5,6 gehaald op zijn havo-examen Engels.
Een ander voorbeeld is de tendens binnen mbo en hbo om
‘competentiegericht’ te werken. In de praktijk komt dat er op neer dat de
studenten zelf van alles uit mogen zoeken en zonder zwemvest in het diepe
worden gegooid. Pas als ze vastlopen komt er les of uitleg. Min of meer de
omgekeerde wereld dus. Of ben ik ouderwets als ik vind dat er éérst les of
uitleg moet zijn en dat er dan pas opdrachten gemaakt hoeven te worden? Arjen
kan het niet meer bijbenen. Hij loopt elke periode opnieuw tegen het feit aan
dat hij pas halverwege de periode begrijpt wat hij moet doen en dan in een race
tegen de klok verzeilt om alles op tijd af te hebben. Ook Arjen is niet ‘bom’.
Hij heeft alleen duidelijkheid nodig, een zwemvest om niet te verzuipen.
Het niveau van het onderwijs moet omhoog volgens de
hotemetoten, maar doe je dat door het onderwijs steeds ingewikkelder in te
richten en steeds minder toegankelijk te maken? Wordt het onderwijs beter door
scholen af te rekenen op elke leerling die blijft zitten, die zakt, die de
school verlaat zonder diploma, die extra zorg nodig heeft, die een niet zo hoge
Cito-score haalt, die afstroomt naar een lager niveau? Kan er door alle rigide
protocollen niet meer naar de individuele leerlingen worden gekeken?
Arjen, Mark en Maarten zijn niet bom. Arjen en Maarten
hebben een bovengemiddelde intelligentie, al ‘scoren’ ze dankzij hun autisme op
emotionele of sociale intelligentie een stuk lager. Mark is nooit getest, maar
ik vermoed dat hij gemiddeld intelligent is en ik weet zeker dat hij een
bovengemiddelde emotionele intelligentie heeft. Maar alle drie lopen ze vast in
het onderwijssysteem. Arjen en Maarten door hun autisme, Mark door zijn
dyslexie.
Op 20 juni a.s. doet Mark een ultieme poging om de
rekentoets van de Pabo te halen. Hij rekent inmiddels bovengemiddeld goed, maar
zijn dyslexie en het strakke protocol van de toets-via-de-computer zitten hem
in de weg. Ministerie van Onderwijs, het Cito en examencommissies van Pabo’s
wijzen allemaal naar elkaar – en dus verandert er niets en is de individuele
leerling de klos. Mark in dit geval. En met hem alle kinderen die later dus
géén les van deze geweldige meester-in-de-dop kunnen krijgen. Wie duimt er mee
op 20 juni?
Uitslag weten? Stuur
een mail naar droomdenken@hotmail.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten