Het nieuwe schooljaar is een week jong. Spannend hoor,
als je bent blijven zitten: nieuwe klas, nieuwe leraren, vroegere klasgenoten
waar je zo goed mee op kon schieten allemaal een jaartje verder.
Maarten is niet blij als in de laatste week van de
zomervakantie het lesrooster op internet verschijnt. Voor bijna elk vak een
andere leraar, drie extra lange dagen en zelfs nooit voor kwart over drie vrij,
geen praktische tijdstippen beschikbaar voor de broodnodige extra begeleiding.
Gelukkig volgt al snel een goed bericht: een meisje uit Maartens atletiekgroep
komt bij hem in de klas. En nog een paar dagen later blijkt ook een vriend van
Maarten – al sinds de peuterspeelzaal - in dezelfde klas te zijn ingedeeld!
Tweede hobbel is het leerlingenvervoer. De eerste
toekenning voor dit schooljaar is een ramp: Maarten moet één dag per week
zelfstandig reizen en dan wordt half november bekeken of hij meerdere dagen
zelfstandig kan reizen. Oeps. Maarten is in het vorige schooljaar één middag
per week met de bus naar huis gereisd. Samen met een begeleidster. In dat
schooljaar zijn we flink opgeschoten: meestal stapt hij nu al in de eerste of
tweede bus die bij de halte arriveert. In het begin van het schooljaar waren
alle bussen in zijn ogen te vol. Hij weet precies wat hij met zijn ov-chipkaart
moet doen en hij hoeft niet meer helemaal afgeschermd te worden van de andere
passagiers. Grote winst, maar het kost wel wat: er moet begeleiding bij zijn,
er mogen geen onverwachte dingen gebeuren en na thuiskomst moet er ruimschoots
gelegenheid zijn om bij te komen.
’s Morgens in het spitsuur met de bus naar school reizen
is daarom echt nog een brug te ver. Het is dan zó druk, dat Maarten doodleuk
een paar stappen opzij doet en niet instapt. Hij wacht wel op een wat legere
bus. Die in het spitsuur natuurlijk niet komt. Dus veel te laat op school. En
waar is de mogelijkheid om bij te komen van de spannende reis? Die is er niet –
op school moet hij meteen aan het werk. En te laat zijn heeft ook vervelende consequenties.
Gelukkig blijken de hobbels geen hoge drempels, maar
kleine rimpelingen in een glad oppervlak. Na overleg met de gemeente wordt de
beschikking ingetrokken en komt er een nieuwe toekenning: één middag in de week
oefenen met zelfstandig reizen; in februari overleggen hoe het gaat. De taxi’s
komen de hele week keurig op tijd.
En het gesprek over Maartens gedrag valt reuze mee. We
gaan met z’n allen positief het nieuwe schooljaar in. De in zijn ogen saaie
introductiedag – want met hetzelfde programma als vorig jaar – valt letterlijk
en figuurlijk in het water, zodat het toch niet saai is. De klasgenoten zijn
reuze-aardig en na een paar dagen wordt Maarten beheerder van de nieuwe
groeps-app. Elke middag stapt hij vrolijk het huis binnen. Ja, die leraar is
aardig. Nee, die leraar lijkt hem niet leuk. Voor dat vak is al huiswerk. Moet
ik echt zo vroeg naar bed? De bekende routine wordt snel opgepakt.
Het nieuwe schooljaar is een week jong. En Maarten ziet
het zitten!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten