zondag 21 september 2014

Hoera, zonne-energie!




Mark is naar een clubdag van de roeivereniging, Maarten is naar een klimpark met een groepje jongelui van de atletiekvereniging, Arjen gaat een weekend bij opa en oma logeren. Ik ben met Arjen (èn Koekiemonster, èn een lading zware bagage) naar opa en oma gefietst en fiets nu weer rustig terug naar huis. De zon schijnt, ik hoef geen jas aan, het fietspad slingert zich door het groen, mijn vader heeft de fietsbanden opgepompt en de kettingkast iets minder laten rammelen. Weet je wat? Ik ga naar mijn zeur-en-piep-blog-in-wording en klik op ‘delete’. Weg ermee. Vandaag ben ik blij.

Natuurlijk worden de zorgen niet minder als de zon schijnt. Het koopkrachtplaatje dat na Prinsjesdag in de krant staat, laat nog steeds een scheef beeld zien: juist de sociale minima en ouderen gaan erop achteruit. De politieke debatten gaan in mijn ogen ten onder aan tenenkrommende onwaarheden (zoals de reactie van de regering op de bewering dat sommige mensen in de bijstand er driehonderd euro per maand op achteruit gaan – volgens de regering is dat pertinent niet waar, maar het is toch echt de consequentie van het afschaffen van de categorie ‘alleenstaande met kind’ waar ook ik met mijn WAO-uitkering mee te maken krijg), Arjen heeft een flinke paniekaanval op school gehad, Maarten kijkt vol spanning uit naar zijn eerste toetsweek-op-herhaling en ik heb deze week weer eens ervaren welke ramp me te wachten staat als ik volgend jaar geen huishoudelijke hulp meer krijg.

Nee, dat verandert allemaal niet als de zon schijnt. Maar zelfs als het regent ben ik gelukkig niet iemand voor wie Amnesty International in de bres moet springen, komt er zoveel water uit de kraan dat we het kunnen verspillen aan de zoveelste ice-bucket-challenge, ook met een (te) laag inkomen heb ik in de goedkoopste supermarkt nog steeds de mogelijkheid om te kiezen uit weet-ik-hoeveel artikelen, wordt bij een stroomstoring alles in het werk gesteld om die zo snel mogelijk te verhelpen en komen mijn zoons elke dag weer gezond en veilig thuis. Ik kan mijn zegeningen tellen.

Nee, ook die zegeningen veranderen niet als de zon schijnt. Maar de zon maakt het net iets gemakkelijker om stevig door te fietsen op het pad vol kuilen en hindernissen dat ‘leven’ heet. Ik zal mijn best doen om wat zonne-energie op te slaan voor de regenachtige dagen die natuurlijk weer gaan komen. En als het me even niet lukt, stuur je me dan een zonnetje?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten