Voor Mark is studeren niet gemakkelijk. Hij zwoegt, hij
stampt, hij zweet, hij leert – en leert – en leert. Zijn inzet en
doorzettingsvermogen zijn fenomenaal. Natuurlijk speelt ook de dyslexie hem
parten, maar dat is niet het enige. Hij leert gemakkelijker door iets te doen
dan door alleen de theorie in zich op te nemen.
Soms is dat een beetje zuur. Toen Maarten naar de
middelbare school ging, leerde hij achteloos in een kwartiertje een lange rij
Engelse, Duitse of Franse woordjes. Mark had voor een kleiner rijtje minstens
drie dagen nodig. Bij Maarten blijven de woordjes als vanzelf hangen en hij
bouwt zonder er veel voor te doen een grote woordenschat op, terwijl Mark moet
herhalen, herhalen en nog eens herhalen.
Maar Maarten is afgelopen jaar blijven zitten en dat is
Mark nog nooit overkomen. Want Mark heeft andere kwaliteiten. Zoals gezegd is
hij een giga-doorzetter en heeft zelfs de strengste docent niets te klagen over
zijn inzet. Mark deelt zijn tijd goed in, begint ruim vantevoren voor toetsen
te leren en houdt zijn huiswerk keurig bij.
Dankzij die kwaliteiten heeft hij een vmbo-tl-diploma met
een extra vak en hoge cijfers veroverd. Daarna is het gelukt een havo-diploma
te bemachtigen. In één keer geslaagd, met één zeven (voor Nederlands, is dat
niet knap voor iemand met dyslexie?), één vijf (voor Engels, wat heel
begrijpelijk is voor iemand met dyslexie!) en verder zessen. De vijf voor
Engels is na een herexamen ook een zes geworden en dus pronken op zijn
cijferlijst allemaal voldoendes.
Regelmatig is de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs
in het nieuws. Het moet anders, het moet beter, het moet uitdagender – noem
maar op. En dikwijls wordt de ‘zesjescultuur’ gehekeld. Nederlandse jongeren
vinden het blijkbaar niet de moeite waard om flink te studeren. Zij nemen
genoegen met een zesje en lopen geen stap harder voor een zeven, laat staan dat
ze hard werken voor een acht.
Ik betwijfel of het echt zo is. In ieder geval zie ik
iets héél anders. Ik zie een jongen die zich uit de naad werkt en daarmee zessen
– dus voldoendes – weet te halen. En eerlijk gezegd vind ik die zessen van Mark
meer waard dan de achten en negens die Maarten zo achteloos weet te halen met
de woordenlijsten. Gaat het alleen om het cijfer of telt ook de moeite die
ervoor gedaan is?
Dan komt nu de uitsmijter: Mark heeft de eerste tentamens
op zijn nieuwe hbo-opleiding gehaald! Een 5,9 en een 6,1. Inderdaad, zesjes.
Maar o – wat zijn het gewèldige zessen! Hij heeft er hard voor geblokt en deze
prachtige voldoendes ten volle verdiend. Hoera voor de zessen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten