De strippenkaart en losse treinkaartjes zijn voorgoed
verleden tijd, wie nu met bus of trein wil reizen heeft een OV-chipkaart nodig.
Eén handig klein pasje, gepersonaliseerd of anoniem, waarmee je in alle treinen
en bussen in Nederland kunt reizen. Maar… zo’n pasje heeft ook nadelen. En dan
bedoel ik niet de bekende zaken als het verplichte basissaldo en ‘waar zit dat
ding ook alweer tussen al die pasjes in mijn portemonnee’.
Maar zoals gezegd, bedoel ik ook dat nadeel niet. Het
grootste nadeel wat Arjen betreft is de herrie! Want ze piepen: een harde,
indringende piep bij elke keer dat er wordt in- of uitgecheckt. In de volle
bussen tijdens spitsuren betekent dat per reis van huis naar hogeschool en
omgekeerd meer dan honderd piepjes.
Arjen is hypergevoelig voor geluid en wordt horendol van
de OV-chipkaart-piepjes. Hij kent inmiddels een groot aantal buschauffeurs bij
naam en zij weten wel wat voor bijzonder vlees ze in de kuip hebben. Meerdere
van deze chauffeurs hebben Arjen de tip gegeven om bij een busrit niet meer uit
te checken, want dat scheelt hem in ieder geval één piep. Volgens de chauffeurs
is dat geen probleem met een studentenreisproduct.
Zo gezegd, zo gedaan. Opgelucht rent Arjen bij elke aankomst
de bus uit. Maar opeens is het uit met de pret. Letterlijk zelfs: Arjens
OV-chipkaart wordt geblokkeerd en zonder vervoersbewijs mag hij de bus niet in.
Gelukkig treft hij een bekende chauffeur, die hem gewoon meeneemt naar onze
woonplaats.
Arjen studeert niet voor niets IDM
(Informatiedienstverlening en –management) en gaat thuis meteen aan de slag op
zijn laptop. Wat is er aan de hand? Eerst denkt hij dat zijn chipkaart kapot
is, maar een automaat kan nog wel gewoon het saldo en dergelijke lezen. Al snel
stuit hij op het vermoedelijke probleem: de kaart is geblokkeerd omdat hij niet
heeft uitgecheckt….. Een blijkbaar gebruikelijke gang van zaken na twaalf keer
niet uitchecken.
De volgende dag geef ik hem geld mee voor een eenmalig
buskaartje. In de stad waar hij studeert, is een OV-informatiepunt. Inderdaad,
de kaart is om die reden geblokkeerd. Arjen snapt er niets van. Dat hoeft toch
niet na een busreis met een studentenreisproduct? Tja, de regels zijn
veranderd. Fijn om te weten. IDM valt onder het Instituut voor Communicatie,
Media en IT. Misschien moeten de medewerkers van de OV-bureaus daar eens een
cursus gaan volgen?
Gelukkig wordt de kaart zonder problemen gedeblokkeerd.
Arjen kan weer inchecken. En tot groot ongenoegen van zijn oren checkt hij ook
elke keer netjes uit.
Mijn NS trajectkaart was een zichtkaart.
BeantwoordenVerwijderenMijn pasfoto op de kaart werd gecontroleerd.
Ik heb er nooit mee in- of uit gecheckt.
Vervelend dat juist de kaart die alle problemen kon oplossen voor meer problemen zorgt!
Vriendelijke groet,