maandag 9 maart 2015

Hoera, Mark is een duizendpoot!

Studeren, de roeiclub, mantelzorg voor mij en zijn broers en o ja, ook nog af en toe ontspannen – Marks dagen zijn meer dan gevuld en mogen van hem wel dertig in plaats van 24 uren tellen. Binnenkort heeft hij nog meer uren in een etmaal nodig, want de gemeente heeft eens goed naar mijn bijna-aflopende indicatie voor huishoudelijke hulp gekeken en er is wat ontdekt: Mark is 20 jaar. En dat betekent dat hij in staat wordt geacht in zijn eentje onze complete huishouding te doen.


Er bestaan al jaren gekke regeltjes bij de toekenning van thuiszorg. Een gezonde partner in huis? Die kan alles doen, ook al heeft hij/zij een volledige baan, zijn er jonge kinderen en kan de ‘zieke’ partner niets. Een kind van acht jaar kan best zelfstandig alle boodschappen doen en vanaf zo’n jaar of twaalf behoren wassen, koken en schoonmaken tot de taken. Iemand van twintig jaar kan de volledige huishouding doen. Streep door de thuiszorg.

Zo ver is het bij ons nog niet, want mijn indicatie loopt – o, wonder – nog tot november. Bij vrijwel alle andere cliënten in onze gemeente wordt de huishoudelijke hulp al per 1 mei afgeschaft. Natuurlijk heb ik protest aangetekend tegen de afschaffing. Daar leek alle begrip voor, totdat ze ontdekten dat ik ook nog een zoon heb die geen autisme heeft. Spannende ontdekking, want die zoon heb ik bij eerdere gesprekken c.q. indicatiestellingen heus niet weggemoffeld. Sterker nog: door Marks longprobleem is de manier van schoonmaken in ons huis extra belangrijk. Door zijn longprobleem heb ik nog zes uur in de week hulp, terwijl ik volgens de gangbare regels met minder toe moet kunnen. Ach ja, die ‘gangbare regels’ gaan uit van een seniorenwoning met een kleine woonkamer en één, hooguit twee, slaapkamer(s). In drie of vier uur per week kan – volgens diezelfde ‘gangbare regels’ – een complete huishouding worden gedaan, inclusief wassen, strijken en boodschappen doen. Petje af voor de persoon die dat lukt!

Ik heb gelukkig nog die zes uur per week een geweldige hulp. Zij sopt, zuigt en dweilt de woonkamer, de keuken, de gang, de wc en de badkamer. En ze sopt mijn slaapkamer. Alles nat en héél grondig, want Mark heeft een extreme huisstofmijtallergie en hij wordt net zo goed ziek van stof dat zit verstopt in een akelig hoekje dan van zichtbaar stof middenop bijvoorbeeld de tafel. Arjen, Mark en Maarten moeten zelf hun eigen kamer schoonhouden (wat alleen Mark elke week keurig netjes doet). En dan blijven er nog heel wat klussen over die we – met pijn en moeite - gezamenlijk doen: de was, de boodschappen, de extra keren zuigen.

Tja, we zijn een lastig gezin. Mijn kleine lichamelijke handicap, het autisme van Arjen en Maarten, het longprobleem van Mark. De gemeente-ambtenaren hebben er begrip voor dat ikzelf, Arjen en Maarten niet echt goed in soppen zijn. Maar Mark is een ander geval. Hij wordt gezond verklaard en mag de huishouding gaan doen. Ik stel in mijn ogen zeer relevante vragen. Wanneer heeft hij de tijd om dat te doen, als hij alle zeilen bij moet zetten om de studie vol te houden? Hoe moet hij dat doen, nu Neutral geen allesreiniger meer maakt en we na twee jaar nog steeds geen vervangende allesreiniger zonder raar geurtje en voor Mark letterlijk prikkende bestanddelen hebben gevonden?


Laat ik eerlijk zijn: de definitieve beslissing is er nog niet. De ambtenaar is zeer welwillend, maar ja, die regeltjes. Ondertussen heeft Mark een goede oplossing bedacht. Hij wil bèst een volledige huishouding gaan doen, maar dan wel zijn eigen. Als de gemeente dit echt doorzet, gaat hij op kamers. Ook dat wordt nog een klus want in verband met zijn longen voldoet één kamer niet, maar dat is van later zorg. We zwaaien hem uit en dan sta ik weer bij de gemeente op de stoep. Wie moet nou ons huis schoonmaken? En wie vult het gat dat Mark achterlaat wat betreft de uuuuuuuuuren hulp aan mij en zijn broers? Ik mag het natuurlijk niet zeggen want het riekt naar chantage, maar ik denk echt dat voor de gemeente het gewoon continueren van de huishoudelijke hulp goedkoper is…  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten