zaterdag 18 april 2015

Hoera, er is nog dagbesteding genoeg!

Ondanks alle alarmerende berichten over bezuinigingen in de zorg, heb ik gemerkt dat niet overal de snoeischaar is gebruikt. De Wajong is afgeschaft, alle tegemoetkomingen zijn verdwenen, huishoudelijke hulp is een luxe en geen noodzaak, oudere mensen kunnen niet meer in een verzorgingshuis wonen, mantelzorgers raken zwaar overbelast… Te veel om op te noemen. Er is gelukkig één positief punt: er is nog dagbesteding genoeg! Maar of ik daar nu zo blij mee ben?

Mijn dagen zijn goed gevuld. De zorg voor Arjen en Maarten vraagt het grootste deel van mijn tijd, maar daarnaast ben ik bezig met aandacht voor Mark, het deel van het huishouden dat ik wel zelf kan doen, mijn vrijwilligerswerk en knokken met mijn eigen beperking. Dus sta ik niet te springen om extra klussen die ongevraagd op mijn bordje worden gelegd maar die ik niet kan weigeren.

Ziehier de oogst van één week.
*Het curateleverslag van Arjens financiële perikelen over 2013 roept elf (!) maanden na inleveren een vraag op bij de kantonrechter. Er is niets veranderd sinds de curatele in 2010 bij zijn achttiende verjaardag is ingesteld, maar toch wenst de rechter te weten of dit nog wel nodig is. Aangezien Arjen een opleiding volgt en zelf een bankrekening beheert – nota bene een advies van de rechter zelf – is curatele mogelijk te zwaar. Zoals gezegd: er is niets veranderd sinds de instelling van de curatele. De rechtbank mag rustig elf maanden nemen voor hun vraag (de goedkeuring van het verslag is er nog steeds niet), maar ik moet binnen drie weken een uitgebreide reactie sturen.
*Het leerlingenvervoer voor Maarten staat ter discussie. Hij gaat nu voor het tweede schooljaar met een taxi naar school. De gemeente is hier niet blij mee en dringt steeds sterker aan op oefenen met reizen per openbaar vervoer. Dat doen we ook, maar het tempo kan echt niet zo hoog liggen als de gemeente wil. Al die drukte, al die prikkels, al die veranderingen en onbekende medereizigers maken een reis per bus, zeker in het spitsuur, niet gemakkelijk. Deze week is het aanvraagformulier voor volgend schooljaar gekomen. De gemeente heeft besloten dat de jongelui best onder begeleiding per openbaar vervoer kunnen reizen en dat alleen bij hoge uitzondering nog taxivervoer wordt toegekend. De ouders moeten deze begeleiding zelf doen of regelen. Twee keer per dag per bus op en neer naar Maartens school? Dat gaat in totaal bijna drie uur tijd per dag kosten. Enne… het aanvraagformulier, met uitgebreide uitleg, moet binnen twee weken retour. Dat zal ik zelf moeten brengen en bij de balie van het gemeentehuis een ontvangstbevestiging vragen, want vorig jaar is het formulier ergens tussen brievenbus en Maartens dossier verdwenen.
*Opnieuw is één van de begeleidsters van Maarten niet uitbetaald. Sinds het trekkingsrecht is ingevoerd, werkt één begeleidster volgens het SVB niet meer voor ons. Mailen, bellen, formulieren uploaden of per post sturen – het maakt allemaal niets uit. In de krant staat dat medewerkers van de SVB er niet tegen kunnen dat wanhopige cliënten boze dingen zeggen, maar mijn ervaring is dat de medewerkers zelf ook niet al te netjes zijn tijdens telefoongesprekken. Inmiddels heeft de begeleidster sinds 1 januari één betaling gehad en – hoe kan het anders – dat bedrag klopte niet.
*Het omzetten van het uurloon van mijn huishoudelijke hulp naar een vast maandloon stuit op een praktisch probleempje. Omgerekend overstijgt het voorgestelde maandloon namelijk het maximaal toegestane uurloon met maar liefst twaalf cent. En dat terwijl het maximaal toegestane uurloon een onduidelijk administratief gegeven van de gemeente is en de SVB mij eerder een brief stuurde, waarin de omzetting naar een vast maandloon werd voorgesteld. En in dat voorstel lag het maandloon zelfs hoger!
*De cijfers die Maarten in de laatste toetsweek heeft gehaald komen binnen. We staan niet te juichen. Er moet flink worden overlegd met docenten en zorgmentor, want als we zo door gaan redt Maarten het weer niet. Dat vraagt veel inzet van mij, van de begeleidsters, van school – en natuurlijk van Maarten zelf.
*Mijn strijd met de gemeente over de huishoudelijke hulp sleept zich voort. De gemeente blijft beweren dat een persoonsgebonden budget niet meer mogelijk is, waarmee de gemeente dus in strijd met de wet handelt. Bovendien is het informatieve gesprek dat ik heb gehad achteraf omgedoopt tot het beruchte keukentafelgesprek met bijbehorende herindicatie en wordt mijn lopende indicatie domweg aan de kant geschoven.

Kortom, genoeg te doen! Ik hoef niet bang te zijn dat ik achter de geraniums beland. Er is nog dagbesteding genoeg…. Maar ik maak me wel ernstig zorgen. Niet alleen over het feit of wij en alle andere zorgvragers nog genoeg zorg overhouden. Niet alleen over mijn steeds leger wordende portemonnee. Maar ook over de prangende vraag of deze bezuinigingen wel uitpakken zoals ze bedoeld zijn. Het hele systeem lijkt alleen maar bureaucratischer, ingewikkelder en lastiger te worden. En dat zijn beslist geen synoniemen voor goedkoper!

In ieder geval mag op de dagbesteding die ik nu ongevraagd krijg ‘toegekend’ wat mij betreft flink worden bezuinigd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten