zaterdag 9 mei 2015

Hoera, het is april!

Nee, deze kop is geen fout. Ik weet dat het allang mei is, maar ik ben toch heel erg blij met april. April is de maand waarin zowel mijn moeder als ikzelf jarig zijn. April is de maand waarin de krentenboom in onze voortuin uitbundig bloeit en ik – ondanks mijn hooikoorts – dag na dag geniet van alle groeiende, bloeiende en stralende struiken, bloemen en bomen.

April is zelfs de maand waarin ik zeventien jaar geleden Maarten verwachtte. Toen we mijn schoonmoeder – ook jarig in april – vertelden van mijn zwangerschap, ontglipte haar spontaan: “We hebben al zoveel verjaardagen in april! Waarom nou niet in februari of zo!” Toen Maarten twee maanden te vroeg kwam kijken, heb ik mijn schoonmoeder nog maandenlang geplaagd. Elke keer als iemand een meewarige opmerking maakte over Maartens vroeggeboorte, meldde ik: “Tja, ik ben een héél gehoorzame schoondochter. Hij mocht niet in april komen…..”

Maar nu ben ik om een heel andere reden in de eerste week van mei dolgelukkig met april. De kranten staan bol van de verhalen over de problemen bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB) in verband met het trekkingsrecht van de persoonsgebonden budgetten. Veel zorgverleners krijgen niet of niet goed hun loon uitbetaald. Ook bij ons is niet alles perfect verlopen. Zes van de zeven mensen die zorg verlenen binnen ons gezin, hebben hun loon netjes op tijd gekregen. Maar de zevende, een begeleidster van Maarten, heeft veel geduld moeten oefenen.
Mailtjes, telefoontjes, meldingen bij belangenvereniging Per Saldo: het is een puinhoop. Verkeerde bedragen, bedragen op mijn (!!) bankrekening, wel een loonstrook maar geen geld – alles wat fout kan gaan, is zo’n beetje fout gegaan. De enige keer dat de SVB snel reageerde, was op mijn melding dat er per abuis geld aan mij was overgemaakt. De andere mails zijn niet verder gekomen dan een automatische reply.

Regelmatig log ik in bij de SVB om te kijken of er iets is veranderd. Aan het begin van elke maand kan ik keurig netjes de gewerkte uren van de andere zorgverleners invullen, waarna vlot en correct het geld wordt uitbetaald. Als ik de uren van die ene zorgverlener wil invullen, verschijnt elke keer ‘december 2014’ in beeld. En dat is het allang geweest. Een latere maand kan niet aan haar naam worden gekoppeld.
Maar het arbeidscontract is ruim op tijd naar de SVB gestuurd. Sterker nog, volgens een medewerkster van de SVB is het ook al goedgekeurd. Maartens gegevens zijn allemaal netjes overgezet naar de nieuwe Jeugdwet en zijn beide andere zorgverleners ook. Als een slimme ict’er even de blijkbaar opgeworpen blokkade bij die ene zorgverlener weghaalt, moet dat ook goed gaan. En dat kost volgens mij veel minder tijd dan al het gedoe dat nu is ontstaan.

Deze week heb ik de gewerkte uren van april digitaal ingevoerd bij de SVB. En toen ik de naam van deze zorgverlener aanklikte……. stond er opeens niet meer het eeuwige ‘december 2014’ maar ‘april 2015’ in het scherm. Joepie & hoera! Ik heb gejodeld en meteen een mail in grote letters met heel veel uitroeptekens naar de zorgverlener gestuurd. Ik kan je uren invullen! Eindelijk! Er staat ‘april’! Nu afwachten of de rest van het traject ook goed verloopt en of de SVB-medewerkers in staat zijn om het broddelwerk van de eerste maanden correct te herstellen, maar we zijn hoopvol. Nu gaat het goed! Op naar de herindicaties…..


Geen opmerkingen:

Een reactie posten