zaterdag 27 juni 2015

Hoera, ik ben een labbekak!


Dankzij Hans de Boer, de nieuwe voorzitter van de werkgeversvereniging VNO-NCW weet ik nu wat ik ben: een labbekak. Ik vind het wel een leuk woord. Labbekak. ’t Is weer eens wat anders dan het politiek correcte ‘uitkeringsgerechtigde’ wat je alleen met een uiterst zorgvuldige articulatie fatsoenlijk je strot uit krijgt. ‘Labbekak’ bekt veel lekkerder.
 
En laten we eerlijk zijn: de heer De Boer heeft natuurlijk groot gelijk met zijn betoog dat mensen die een uitkering ‘genieten’ (ook al een mooi woord) te benijden zijn. Ze krijgen zonder er iets voor te hoeven doen geld in de hand en wonen dus luxe in luilekkerland op kosten van de werkende mens. Zoals de uitdrukking al zegt: je hebt nu eenmaal werkpaarden en je hebt luxepaarden. Wat jammer voor de heer De Boer dat hij een werkpaard moet zijn.

Ik ben één van die luxepaarden en ik krijg elke maand zomaar geld. Ik baad samen met mijn drie zoons dan ook in grote luxe, dankzij het maandelijkse bedrag dat net drie euro hoger is dan de bijstand voor een alleenstaande. Meneer De Boer betoogt dat het bijstandsbedrag wel lager kan, dus is volgens die redenering mijn inkomen riant te noemen. Het is dus alleen maar voor de lol dat ik elke maand flink zit te puzzelen om na het betalen van de vaste lasten rond te komen met een vrijwel lege portemonnee.
En natuurlijk is het ook alleen maar voor de lol dat ik elke dag pijn heb, dat ik buitenshuis krukken moet gebruiken om te kunnen lopen, dat ik ’s avonds – soms al 's middags of nog eerder - doodop ben en dat ik veel dingen die voor meneer De Boer normaal zijn niet meer (goed) kan. Ik vind het ook om te gieren zo leuk dat ik elke maand een hoge zorgpremie moet betalen, om de vier weken een snel stijgende eigen bijdrage voor mijn ludiek-hoge zorgkosten afdraag èn jaarlijks het inmiddels – wat mij betreft enorm uit de hand gelopen - eigen risico mag aftikken.

Laat ik ook eens naar mijn zoons kijken. Mark vindt het heerlijk om zo vaak benauwd te zijn en om veel dingen niet te kunnen doen die zijn leeftijdsgenoten wel met gemak kunnen. Dat levert hem lekker extra veel vrije tijd op. Daar heeft hij de hoge medicijnkosten graag voor over. ’t Is een beetje jammer dat hij geen geld heeft om in die vrije tijd leuke dingen te doen, maar tsja – ’t is het een of het ander.
Arjen en Maarten zijn heel bijzondere knullen. Ze zijn heel blij met hun ernstige vorm van autisme plus adhd, gelardeerd met wat astma. De wereld wordt er zo anders door. Enger, dat wel, maar dat is toch spannend? Net als een leuke achtbaanrit? Die rit maken Arjen en Maarten gevoelsmatig wel tien keer per dag. Super!
Voor de jongens is het fantastisch nieuws dat meneer De Boer en passant ook aankondigt dat de banen voor arbeidsgehandicapten er niet kunnen komen. Hoeven zij lekker ook niet te werken, kunnen ze net als hun moeder labbekakken worden. Een beetje jammer dat de Wajong en de Wet Tegemoetkomingen Chronisch Zieken en Gehandicapten zijn verdwenen, maar zelfs in plaats daarvan een lagere bijstand is mooi meegenomen. Hele dagen genieten van hun gevoelsmatige achtbaanritjes met af en toe een stukje droog brood om op te kauwen.

Jarenlang hebben wij gezamenlijk geprofiteerd van de meer dan riante regelingen voor labbekakken. Ons huis is in al die jaren zo overdreven goed schoongemaakt, dat het niet meer dan normaal is dat we de huishoudelijke hulp door alle prachtige nieuwe zorgplannen nu ontslaan en haar gunnen dat ze ook een labbekak wordt.

Conclusie: ik ben een labbekak. En ik ben er trots op!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten