donderdag 16 juli 2015

Hoera, ik ga solliciteren!

Beste medewerk(st)ers van de gemeente waar ik woon. Omdat wij de laatste maanden heel veel met elkaar corresponderen en mailen, heb ik het gevoel dat ik jullie al behoorlijk goed ken. Beroepsmatig natuurlijk, dat spreekt voor zich. Volgens mij zou ik heel goed in jullie team passen, daarom stuur ik bij deze een open sollicitatie. De belangrijkste kwalificatie bezit ik in grote mate: ik ben ont-zet-tend goed in verhaaltjes verzinnen.

Jarenlang heb ik gedacht dat ik nooit en te nimmer ambtenaar zou kunnen zijn. Al die wetten, al die regeltjes, al dat rechtlijnige denken. Niets voor mij. Ik ben creatief, fantasievol en houd niet van gebaande paden. Dus heb ik altijd de conclusie getrokken dat werken bij de overheid beslist niet bij mij zou passen.
Inmiddels denk ik daar anders over. Sinds 1 januari van dit jaar zijn de gemeenten verantwoordelijk voor het merendeel van de langdurige zorg. Even in een notendop: mensen die huishoudelijke hulp, begeleiding, dagbesteding en dergelijke nodig hebben moeten daarvoor nu bij de gemeente aankloppen. Aangezien ik twee zoons heb die begeleiding nodig hebben om goed door het leven te kunnen dansen èn omdat ik zelf al jarenlang afhankelijk ben van huishoudelijke hulp om de boel op orde te houden, betekent dit een warme relatie tussen u en mij.

Tot mijn grote verrassing heb ik ontdekt dat u, ambtenaren van de gemeente, helemaal niet veel anders bent dan ik! U bent allen meesters in het verhalen verzinnen en brieven opstellen. Wetten worden op een creatieve manier omzeild, de verzoeken van burgers worden op een dusdanig prachtige manier verwoord dat de burgers hun eigen woorden niet meer herkennen, het taalgebruik is zo inventief dat elke zin op meerdere manieren uitgelegd kan worden. Bovenal blijkt dat elke medewerk(st)er zijn of haar eigen fantasie mag gebruiken en dat daardoor elke brief een geheel eigen strekking krijgt, die lang niet altijd overeenkomt met de uitleg in een eerdere brief.

Kortom, ik ben aangenaam verrast – zoals dat dan heet. Creativiteit, fantasie, inventief taalgebruik. Precies de zaken waar ik zo van houd en die ik in mijn eigen werk hoogacht. Een dergelijke gang van zaken roept allicht wat onrust onder de burgers op, omdat zij niet allemaal in staat zijn deze eigenschappen te waarderen. Gelukkig ben ik, gewend als ik ben aan een huishouden met twee jongemannen met een ernstige vorm van autisme, heel goed in staat tot crisismanagement en lever ik de beste prestaties als ik enigszins onder druk sta.

Ik neem aan dat u na lezing van deze open sollicitatie meteen de telefoon grijpt en contact met mij opneemt. Over de arbeidsvoorwaarden zullen we het snel eens zijn, want ik ben niet zo veeleisend. Goede zorg voor mij en mijn zoons staat bovenaan mijn lijstje, maar door het huidige creatieve beleid kunt u dat natuurlijk in een handomdraai – of kan ik beter zeggen: onderhands? – regelen.


Ik kijk uit naar onze samenwerking!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten