zaterdag 15 juli 2017

Hoera, een absurd verhaal!

U heeft vorige maand geen loon gekregen en ook voor deze maand is nog geen betaling voorzien. Nee, het spijt me, maar er staat iets niet goed in de computer. Uw functie is veranderd. Nee, ik weet wel dat uw functie niet écht veranderd is, maar in de computer is het wél veranderd. En dus klopt het niet en kunnen we u pas betalen als alles is rechtgezet.

Tja, ik weet ook niet hoe u dan boodschappen kunt doen en hoe u de huur moet betalen. Wat, even veranderen? Ja, dat kan wel, want het is gewoon een technische handeling, zo gepiept. Maar ik mag dat niet doen. Nee, dat kan ik echt niet doen. Daar moet ik eerst toestemming voor krijgen. Ik heb de juiste persoon daarvoor nog niet gesproken. Nee, al ruim een week is dat niet gelukt, nee. Het spijt me, maar misschien is deze persoon een paar weken op vakantie? Tja, jammer dat u daar niet op kunt wachten, maar ik mag echt niets doen zonder toestemming. Jaaaa, ik weet ook wel dat er meer mensen bij die afdeling werken, maar ik weet niet of die wel toestemming mogen geven. U moet gewoon nog even geduld hebben. Een voorschot? Nee, natuurlijk kan dat niet. Daar moet ik ook toestemming voor hebben. Nee, ik weet nog steeds niet hoe u dan boodschappen kunt doen en de huur moet betalen. Nee, dat is heel jammer. En ik begrijp ook echt wel dat het vervelend voor u is. Maar ik kan er niets aan doen. U moet een beetje geduld hebben. Prettig weekend!

Wat een absurd verhaal, vindt u niet? Maar het is precies wat er nu echt gebeurt – en waardoor mijn huishoudelijke hulp geen loon over juni heeft gekregen. Of ze deze maand wel wordt uitbetaald is ook nog maar de vraag. Een technische handeling die in een handomdraai gedaan kan worden. Maar niet gedaan wordt, omdat er toestemming nodig is. Toestemming die er blijkbaar nog niet is.
Al jaaaaaaaaaaaaaren heb ik huishoudelijke hulp via een persoonsgebonden budget. Ik heb alle veranderingen in die jaren meegemaakt. De eerste regeling waarbij de Sociale Verzekeringsbank (SVB) de uitbetaling moest doen maar regelmatig máánden achterop raakte. Daarna mochten budgethouders het geld zelf beheren en uitbetalen. Op een gegeven moment werd de gemeente verantwoordelijk voor de huishoudelijke hulp en was het spannend of de hulp kon blijven. En nu heeft de gemeente nóg meer zorgtaken gekregen en ligt de uitbetaling opnieuw bij de SVB.
Het heeft twee jaar en enkele maanden plus enorm veel frustratie gekost voordat alle zorgindicaties van ons gezin goed geregeld waren, maar sinds 1 juni is alles dik in orde. Dacht ik.

Er is alleen een klein technisch probleempje. Mijn budget voor huishoudelijke hulp is een WMO-HH-budget. WMO is de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (waarin huishoudelijke hulp, begeleiding, voorzieningen en dergelijke via de gemeenten worden geregeld) en HH betekent – logisch – huishoudelijke hulp. Mijn zoons met autisme hebben een WMO-BG-budget. Daarbij staat BG voor begeleiding. En dan heb je nog de Jeugdwet, en de Wet Langdurige Zorg, en de Participatiewet, en de ….. Ho ho, ’t is al erg genoeg.
Maar opeens is mijn WMO-HH in de computers van de SVB veranderd in WMO-BG. Zelfde wet, ander onderdeeltje. Waar de fout ligt, weet ik niet. Heeft de gemeente de nieuwe indicatie niet helemaal goed aangeleverd? Heeft een medewerker bij gemeente of SVB een tikfoutje gemaakt? Ik weet het niet en eerlijk gezegd interesseert het me niet. Maar op deze manier kloppen arbeidscontract (HH) en budgetgegevens-in-de-computer (BG) niet met elkaar en dus mag er niet worden uitbetaald. Mijn fantastische hulp, die zich net met een onvolprezen doorzettingsvermogen heeft ontworsteld aan de bijstand door dag in, dag uit werk te doen waar ze een hekel aan heeft, krijgt geen loon. Niet over juni. En zoals het er nu naar uitziet ook niet over juli.

De SVB zegt: de gemeente heeft het verkeerd aangeleverd.
De gemeente zegt: het is een technische handeling, gewoon even omzetten en klaar.
De SVB zegt: daar moeten we toestemming voor hebben van de gemeente, maar we krijgen de juiste contactpersoon niet te pakken.
Ik zeg: er werken wel meer mensen bij de gemeente!
De SVB zegt: maar die andere mensen hebben waarschijnlijk niet de autorisatie om toestemming te geven.
Ik zeg: watte?
De SVB zegt: die mogen waarschijnlijk geen toestemming geven!
Ik zeg: ja, dat snap ik wel, maar u maakt mij niet wijs dat er maar één persoon bij de gemeente is, die toestemming mag geven.
De SVB zegt: nou eh, dat weet ik niet; ik heb één contactpersoon en misschien is die wel net op vakantie.
Ik zeg:

Nou ja, ik zeg niet veel meer. Wat valt er nog te zeggen over zo’n onzinverhaal? Er komt gewoon geen geld. En ook geen voorschot. Meneer van de SVB werkt ook niet elke dag, maar hij doet heus zijn best – zegt hij.
Het is niet de eerste keer dat er iets misgaat bij de SVB. Sinds januari 2015, toen dit systeem werd ingevoerd, staat de SVB vrijwel constant negatief in de schijnwerpers. En nog steeds wordt er niet adequaat gereageerd. Het valt niemand op dat een WMO-HH opeens verandert in een WMO-BG. Er gaan geen alarmbellen rinkelen, de SVB komt nooit zelf in actie maar wacht totdat iemand in de problemen zit en aan de bel trekt. Een voorschot uitkeren is blijkbaar helemaal uit den boze. En dat mijn hulp nu al drie weken zonder inkomen zit? Jammer, maar niets aan te doen. Wanneer het geregeld is? Geen idee.

Het meest verbazingwekkende is nog, dat ik opnieuw verbaasd ben dat dingen zo kunnen lopen, dat mensen zó kunnen reageren en zó kortzichtig zijn.
Wie heeft er een boterhammetje over?





Geen opmerkingen:

Een reactie posten