Na zeven
jaar ploeteren op het voortgezet onderwijs heeft Maarten een havo-diploma
veroverd. Gefeliciteerd jongen, je hebt het echt verdiend. Op naar het volgende
rondje knokken: een hbo-opleiding.
Na die
drie jaren moest er een nieuwe school worden gezocht, omdat die geweldige
school in onze eigen woonplaats geen bovenbouw havo/vwo had. De gigantische
scholengemeenschappen waren door Maartens autisme geen optie. Uiteindelijk werd
hij warm welkom geheten op de scholengemeenschap in een aanpalende stad,
waarvan zijn eerdere school een nevenvestiging was. Gedragsmatig en zelfs sociaal gezien ging het steeds
beter, maar nu waren de cijfers het probleem.
‘Al moet
hij elke klas twee keer doen, we slepen hem erdoorheen!’ werd ons keer op keer
verzekerd. Dat werd herhaald toen Maarten in de vierde klas bleef zitten. Dat
werd herhaald toen Maarten de tweede keer keurig netjes overging naar de vijfde
klas. Dat werd halverwege de vijfde klas nogmaals herhaald, toen wij op grond
van zijn cijfers een iets andere koers wilden varen.
Dat werd
aan het eind van de vijfde klas niet meer herhaald. Want helaas werden we
ingehaald door alle veranderingen (c.q. bezuinigingen) in de zorg en het
onderwijs. Maartens cijfers waren nèt te laag om over te kunnen gaan en hij ‘mocht’
naar havo5. Wij hadden liever een splitsing gezien: één jaar vwo6 met de helft
van de vakken en het jaar daarna nogmaals vwo6 met de andere vakken. Niet omdat
we snobs zijn, maar om Maarten een zo goed mogelijke basis te geven voor zijn
verdere opleiding en werkmogelijkheden, waarbij het gegarandeerd niet
gemakkelijk zal gaan.
Het werd
toch havo5. En Maarten haalde zulke hoge cijfers, dat hij zelfs een uitnodiging
heeft gekregen om lid te worden van Socrates. Die uitnodiging krijgen alleen de
havo- en vwo-geslaagden met de hoogste cijfers, omdat dat ‘de denkers van de
toekomst’ zijn. Ik moet er eerlijk gezegd om lachen. Als Maarten toch vwo had
gered, met de hakken over de sloot, was hij daar niet voor in aanmerking
gekomen – maar volgens mij was het dan toch echt dezelfde Maarten met dezelfde
capaciteiten geweest.
Na lang
wikken en wegen besloot Maarten om niet voor een theateropleiding, zijn grote
hobby, te kiezen maar voor – verrassing! – de lerarenopleiding Engels. Gezien
zijn functiebeperking (mooi woord) hadden we een intake-gesprek. Daar werd het
nog nét niet gezegd, maar tussen alle regels door was duidelijk te horen dat de
studie werd afgeraden aan iemand met autisme. Het was zelfs zo duidelijk tussen
de regels door te horen, dat Maarten het heel goed oppikte en een akelig gevoel
overhield aan het gesprek.
Toch maar
niet doen, dan? Het is best een groot risico met de huidige manier van werken
binnen het hbo en de studiefinanciering. Jarenlang studeren, geen diploma
halen, duizenden euro’s terugbetalen…. Oei. De veilige weg kiezen met een
mbo-opleiding?
Nee.
Maarten kiest voor deze opleiding. En ook al heeft hij autisme, ook al wordt
het waarschijnlijk flink knokken, ook al kan het ons duizenden euro’s-die-we-niet-hebben
gaan kosten: hij mag het proberen. Net als zijn oudere broers, ook al hebben
zij het met het oude studiefinancieringsstelsel en in Arjens geval de oude
Wajong gemakkelijker. Liever proberen en door het ijs zakken, dan niet proberen
en over tien jaar blijven hangen in ‘als ik toen….’. Maarten, jongen, ga
ervoor! Wij hebben vertrouwen in je en steunen je, hoe dan ook. Veel succes!
Maat jullie zoon super vechters. Denken in mogelijkheden en vooral gaan voor de dingen die goed voelen. Obstakels op de weg zijn er om opgeruimd te worden. Maarten ik wens je heel veel succes en dat je het kunt tja dat weet ik zeker. Samen met de mensen die dicht bij je staan. Toppers.
BeantwoordenVerwijderenHartelijk dank voor de steun!
Verwijderen