zaterdag 10 mei 2014

Hoera, Arjen weet hoe laat hij naar school moet!

(of toch niet?!?!?!?)

Tijdens Marks te korte carrière op de Pabo hing er een A4’tje op het prikbord in de keuken. Daarop stond voor de hele periode (een studiejaar in het hbo kent vier perioden) het lesrooster. Handig en overzichtelijk. Bij Arjen gaat het iets anders. Er staat op internet wel iets wat een rooster wordt genoemd, maar o wee de student die zich op grond van dat overzicht al dan niet op school vertoont. Hij of zij is regelmatig te laat, te vroeg, geheel afwezig of juist als enige aanwezig.

Niet alleen het rooster is, netjes gezegd, ‘aan veranderingen onderhevig’, maar ook de deadlines voor opdrachten, de inhoud van deze opdrachten en zelfs de lesstof wijzigen nogal eens.
De whatsappjes vliegen heen en weer. Hoe laat dit of dat? Welk vak wanneer en waar? Wat is het huiswerk, welke opdracht moet ingeleverd worden? Na verloop van tijd zijn we al blij als we ’s avonds weten hoe laat Arjen de volgende dag naar het busstation moet vertrekken. Hoe laat hij dan weer thuis komt, is in nevelen gehuld. Regelmatig staan er lessen tot half zeven op het programma, maar de docenten hebben daar niet zo’n zin in en laten de studenten vaak eerder gaan. Maar ja, niet altijd. Gelukkig hebben we een magnetron.

Voor Arjen is deze manier van werken niet gemakkelijk. Vooral aan het begin van een nieuwe periode of in vakanties, als hij niet elke dag op school kan informeren hoe het zit, valt de onzekerheid hem zwaar. Hij wil weten waar hij aan toe is! In de meivakantie is de spanning wel heel groot. Arjen begrijpt niets van de indeling van de vierde periode, raakt in paniek als hij ziet dat zijn klasgenoot-begeleider niet steeds bij dezelfde lessen is ingedeeld als hijzelf en na de zoveelste wijziging schreeuwt hij woedend dat …. Nou ja, dat zal ik maar niet herhalen. Op de laatste vakantiedag haalt hij opgelucht adem als hij via de whatsapp een duidelijk bericht krijgt met de min of meer definitieve lestijden van de eerste dag na de vakantie.


In de krant lezen we dat een smartphone tot de luxe goederen wordt gerekend. Mensen die zelf een ruim inkomen hebben, vinden dat anderen die de pech hebben minder riant te moeten leven best zonder zo’n ding kunnen. Tegen die mensen wil ik zeggen: kom eens bij Arjen kijken. Via de smartphone hoort – nou ja, leest – hij elke dag wanneer hij waar moet zijn, krijgt hij berichtjes van klasgenoten die hem helpen herinneren aan lestijden en inleverdata, communiceert hij met docenten en kan hij meteen mij of zijn begeleider bereiken als hij in paniek raakt. Kortom, zijn smartphone is geen luxe maar een noodzakelijke reddingsboei!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten