zaterdag 10 mei 2014

Hoera, de financieel topman zegt hetzelfde als ik!

Een berichtje op de voorpagina van de krant: ‘Solidariteit in zorg in gevaar’. In het artikel uit de financieel topman van een grote verzekeringsmaatschappij zijn grote zorgen over het huidige zorgverzekeringsstelsel. Volgens deze wijze meneer verdwijnt de solidariteit en komt op die manier het hele stelsel onder druk te staan. Eerlijk gezegd moet ik er smakelijk om lachen. Al enkele jaren roep ik precies hetzelfde. Niet als topman of topvrouw van zo’n gigant als deze zorgverzekeraar, maar als moeder van drie kinderen met hoge zorgkosten. Blijkbaar ben ik nog niet zo dom.

Al heb ik een ander uitgangspunt. De topman beklaagt zijn eigen verzekeringsmaatschappij. Want zij accepteren iedereen voor een aanvullende polis, terwijl andere maatschappijen dat niet doen. Dat betekent dat zijn maatschappij opdraait voor de hoge zorgkosten van verzekerden die ergens anders geweigerd worden. Ze draaien al met verlies op de aanvullende verzekeringen. Arme, arme verzekeringsmaatschappij!

Ik draai het liever om en kijk naar de verzekerden, de mensen. Oudere, zieke, gehandicapte mensen die zorg nodig hebben. Veel zorg, dure zorg. Er verdwijnt steeds meer uit het basispakket en daarom moeten deze mensen wel een aanvullend pakket nemen. De premies voor de aanvullende pakketten rijzen de pan uit, maar ze moeten wel. Daarnaast zijn zij elk jaar het volledige eigen risico kwijt. En dan heb ik het nog niet eens over eigen bijdragen.

Een klein voorbeeldje uit mijn eigen gezin. Arjen heeft zo’n dure aanvullende verzekering nodig. Hij kan dus geen leuke studentenverzekering afsluiten, want die vergoedt niet alles wat hij nodig heeft. Zijn maandelijkse premie ligt ruim vijftig euro hoger dan de premie van de studentenverzekering. Daarnaast het eigen risico: dertig euro per maand. En de eigen bijdrage voor zijn pgb (persoonsgebonden budget): bijna twintig euro per maand. Opgeteld is dat een extra bedrag van honderd euro per maand. Mark heeft allergisch astma en heeft daar behoorlijk wat medicatie voor nodig. Ook voor hem geldt: hoge aanvullende verzekering, eigen risico volledig op tafel. Maarten is gelukkig net 16 jaar, maar ik zie als een berg tegen de financiële consequenties van zijn achttiende verjaardag op.

Er gaan al behoorlijk wat geruchten over een hogere basispremie, een verder uitgekleed basispakket, een flink verhoogd eigen risico en na de overheveling van de zorg naar de gemeenten veel hogere eigen bijdragen. Bovendien is de Wtcg – de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten – afgeschaft en is er daardoor geen enkele compensatie meer. Wie ziek is, moet betalen. Ook als je dankzij die ziekte of beperking al de pech hebt om niet in staat te zijn een redelijk inkomen te verwerven.

Zelfs de domste ‘zorgconsument’ ziet al jaren dat de solidariteit in het stelsel zoek is en zich steeds beter verstopt. Fijn dat de topman het nu ook ziet. Maar ik vraag me toch echt af wie er de dupe van is. De verzekeringsmaatschappijen? Of de mensen in onze maatschappij die zorg nodig hebben en steeds meer richting afvalputje worden geschoven?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten