zaterdag 12 december 2015

Hoera, we krijgen lastenverlichting!

Na het zuur komt het zoet, verkondigt de regering enthousiast. Alom vrolijke gezichten in Den Haag. Of ze ons werkelijk het zoet gunnen of dat ze nu al aan de komende verkiezingen denken is me niet helemaal duidelijk, maar het klinkt goed: lastenverlaging. Met het vooruitzicht dat vanaf maart mijn inkomen nog maar ietsje hoger is dan mijn vaste lasten kan ik een verlaging van die lasten goed gebruiken.

Het zuur is bij ons hard aangekomen. Wat eten betreft heb ik zuur liever dan zoet, maar dit zuur kan me zo langzamerhand gestolen worden. Bezuinigingen op het onderwijs – maar passend onderwijs is niet erg passend voor Maarten. Bezuinigingen op de tegemoetkomingen voor chronisch zieken en gehandicapten – de eigen bijdragen zijn ruim een derde omhoog, geen compensatie eigen risico meer, geen mantelzorgcompliment, geen jaarlijkse uitkering als tegemoetkoming in de zorgkosten. Bezuinigingen op de zorg zelf – onze gemeente heeft nogal vreemde ideeën over de zorg voor de inwoners en dan zeg ik het nog voorzichtig. Bezuinigingen in de sociale sector – geen Wajong meer voor Maarten en een lagere uitkering voor Arjen. Bezuinigingen op….. Nee, ik ga niet verder. Het rijtje is veel te deprimerend.
Gelukkig krijgen we nu het zoet. Eens even kijken. Hogere kinderbijslag. Maarten wordt in februari 18, dus daar heb ik niets aan. Hogere kinderopvangtoeslag. Gebruik ik niet, dus daar heb ik ook niets aan. Hogere arbeidskorting. Ik ben helaas arbeidsongeschiktheid, dus die korting krijg ik niet. Minder grote bezuiniging op de ouderenkorting. Dat is geen zoet maar een beetje verdund zuur. Ik gun het mijn ouders en alle andere ouderen, maar die korting heb ik natuurlijk ook niet.

Eh…. Klopt dit? Waar is mijn zoet? Waar is het zoet voor de mensen die zo onevenredig hard getroffen zijn door al het zuur? De mensen die zorg nodig hebben, de mensen die werkloos zijn of noodgedwongen afhankelijk zijn van de bijstand?
Wacht even, ik snap het. Dit is natuurlijk weer een manier om ‘werken aantrekkelijker te maken’, zoals onze geachte minister-president dat in september al meldde. Iedereen gaat er in koopkracht op vooruit, behalve de minima. Met name de minima met een uitkering. “We zijn er in geslaagd de koopkracht van uitkeringsgerechtigden op peil te houden.” Kan meneer Rutte wel rekenen? “Werkenden gaan er met 2,6% fors op vooruit. De hele bevolking heeft te maken met een koopkrachtstijging van gemiddeld 1,4%.” En deze verschillen hebben we al meerdere jaren.
Ik ben eerlijk gezegd geen rekenwonder. Maar als vrijwel iedereen er op vooruitgaat behalve de minima en de uitkeringsgerechtigden die op 0% blijven steken, dan heb je na enkele jaren toch een steeds grotere kloof? De uitgaven stijgen wel. Denk alleen maar aan de premies voor de ziektenkostenverzekering, waarbij juist chronisch zieken en gehandicapten krom moeten liggen voor de noodzakelijke, dure aanvullende verzekering en het eigen risico.

Nog een citaatje van onze minister-president: “Een van de manieren om meer mensen aan het werk te krijgen, is zorgen dat werken aantrekkelijker wordt.” In welke roze wolk leeft die man? Als werken nou niet kan? Of als er geen werk voor je is? Werkloze mensen en arbeidsongeschikte mensen willen over het algemeen juist héél graag werken – maar het kan niet. Een beschaafde samenleving zorgt voor deze mensen, in plaats van ze steeds verder richting het verdomhoekje te schuiven.

Ik zal maar niet zeggen of ik Nederland nog een beschaafd land vind.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten