Spannend, Arjens stap naar een hbo-opleiding. Na zes jaar
regulier basisonderwijs, twee jaar speciaal basisonderwijs, vier jaar speciaal
voortgezet onderwijs, drie jaar regulier mbo-onderwijs. Niet nodig te zeggen
dat Arjens onderwijscarrière met vallen en opstaan is verlopen. Arjen wil graag
verder leren en heeft, in overleg met mijzelf, zijn begeleiders en het UWV,
zorgvuldig een studie uitgezocht. Het wordt IDM: Informatiedienstverlening en
–management.
De voorgesprekken verlopen voorspoedig. Arjen bezoekt een
meeloopdag – hoera, brandalarm! -, heeft een gesprek met de hoofddocent en een
gesprek met de zorgcoördinator. We zien het zitten en melden hem aan. Tijdens
de introductiedagen heeft Arjen een vliegende start. Hij houdt niet van
introductiedagen: al die onbekende mensen, al die spannende dingen, veel
drankgebruik, sportieve activiteiten…. Meteen afmelden vindt hij echter ook
niet leuk, dus maakt hij een filmverslag. Dat past beter bij hem: niet meedoen,
maar wel betrokken zijn.
De studievereniging die de introductiedagen
organiseert is enthousiast over het filmpje en opeens stromen de aanvragen
binnen: wil je hiervoor een filmpje maken, wil je dat doen. Hij laat zich niet
onbetuigd en verzint een tv-journaal voor de studievereniging en een paar leuke
acties. Al na een paar weken lijkt het alsof Arjen de bekendste
eerstejaars-student is.
Maar wacht even… het is de bedoeling dat er wordt
gestudeerd! O ja. Dat heeft meer tijd nodig om goed op gang te komen. Het
eerste tentamen, al in oktober, wordt niet gehaald. Het eerste groepje waarmee
Arjen moet samenwerken bij een opdracht gooit hem er een dag voor de
inleverdatum uit – samenwerken is niet Arjens sterkste punt. De mentor is
vrijwel nooit op school en reageert niet snel op mails. De zorgcoördinator is
vergeten wie hij is en zegt dat hij te laat is om nog allerlei voorzieningen
aan te vragen voor de tentamens. Zo gaat het niet.
Dus gaan we aan de slag. Arjen regelt zelf keurig via het
decanaat en de examencommissie zijn voorzieningen. De hoofddocent belooft een
andere mentor voor hem te zoeken – en dat is binnen een paar dagen geregeld.
Bij de tentameninzage blijkt er iets niet te kloppen en heeft Arjen tòch op het
nippertje een voldoende voor het eerste tentamen. De tentamens in de eerste
officiële tentamenweek haalt hij met keurige cijfers. En via Arjens pgb nemen
we een ‘buddy’ in dienst: een andere student, die Arjen helpt met zijn
agendabeheer, hem herinnert aan deadlines, het aanvragen van voorzieningen (dat
moet elke tentamenperiode opnieuw), tentameninzages etc. en hem opvangt in
paniekmomenten.
Dat wil niet zeggen dat alles opeens van een leien dakje
loopt. Arjen blijft Arjen en er blijven moeilijke dingen: projecten en
onderzoeken, samenwerken in groepjes, deadlines, uitleg. Maar hij haalt een
behoorlijke hoeveelheid studiepunten, vindt de studie leuk en krijgt van de
hoofddocent te horen dat het met hard werken wel gaat lukken. Arjen studeert!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten