zaterdag 25 januari 2014

Hoera, Arjens studie loopt lekker!

Spannend, Arjens stap naar een hbo-opleiding. Na zes jaar regulier basisonderwijs, twee jaar speciaal basisonderwijs, vier jaar speciaal voortgezet onderwijs, drie jaar regulier mbo-onderwijs. Niet nodig te zeggen dat Arjens onderwijscarrière met vallen en opstaan is verlopen. Arjen wil graag verder leren en heeft, in overleg met mijzelf, zijn begeleiders en het UWV, zorgvuldig een studie uitgezocht. Het wordt IDM: Informatiedienstverlening en –management.
De voorgesprekken verlopen voorspoedig. Arjen bezoekt een meeloopdag – hoera, brandalarm! -, heeft een gesprek met de hoofddocent en een gesprek met de zorgcoördinator. We zien het zitten en melden hem aan. Tijdens de introductiedagen heeft Arjen een vliegende start. Hij houdt niet van introductiedagen: al die onbekende mensen, al die spannende dingen, veel drankgebruik, sportieve activiteiten…. Meteen afmelden vindt hij echter ook niet leuk, dus maakt hij een filmverslag. Dat past beter bij hem: niet meedoen, maar wel betrokken zijn.
De studievereniging die de introductiedagen organiseert is enthousiast over het filmpje en opeens stromen de aanvragen binnen: wil je hiervoor een filmpje maken, wil je dat doen. Hij laat zich niet onbetuigd en verzint een tv-journaal voor de studievereniging en een paar leuke acties. Al na een paar weken lijkt het alsof Arjen de bekendste eerstejaars-student is.
Maar wacht even… het is de bedoeling dat er wordt gestudeerd! O ja. Dat heeft meer tijd nodig om goed op gang te komen. Het eerste tentamen, al in oktober, wordt niet gehaald. Het eerste groepje waarmee Arjen moet samenwerken bij een opdracht gooit hem er een dag voor de inleverdatum uit – samenwerken is niet Arjens sterkste punt. De mentor is vrijwel nooit op school en reageert niet snel op mails. De zorgcoördinator is vergeten wie hij is en zegt dat hij te laat is om nog allerlei voorzieningen aan te vragen voor de tentamens. Zo gaat het niet.
Dus gaan we aan de slag. Arjen regelt zelf keurig via het decanaat en de examencommissie zijn voorzieningen. De hoofddocent belooft een andere mentor voor hem te zoeken – en dat is binnen een paar dagen geregeld. Bij de tentameninzage blijkt er iets niet te kloppen en heeft Arjen tòch op het nippertje een voldoende voor het eerste tentamen. De tentamens in de eerste officiële tentamenweek haalt hij met keurige cijfers. En via Arjens pgb nemen we een ‘buddy’ in dienst: een andere student, die Arjen helpt met zijn agendabeheer, hem herinnert aan deadlines, het aanvragen van voorzieningen (dat moet elke tentamenperiode opnieuw), tentameninzages etc. en hem opvangt in paniekmomenten.

Dat wil niet zeggen dat alles opeens van een leien dakje loopt. Arjen blijft Arjen en er blijven moeilijke dingen: projecten en onderzoeken, samenwerken in groepjes, deadlines, uitleg. Maar hij haalt een behoorlijke hoeveelheid studiepunten, vindt de studie leuk en krijgt van de hoofddocent te horen dat het met hard werken wel gaat lukken. Arjen studeert!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten