woensdag 15 januari 2014

Hoera, het Zorgkantoor is tevreden!

O nee, wat nu weer????? Elk jaar opnieuw een pgb voor Maarten aanvragen, twee keer per jaar verantwoording afleggen over de besteding van de pgb’s van Arjen en Maarten, vier keer per jaar verantwoording afleggen over de besteding van mijn eigen pgb voor huishoudelijke hulp…. In het afgelopen half jaar heel veel werk verzet om een goede school voor Maarten te vinden, verlenging van de leerlinggebonden financiering (het ‘rugzakje’) aangevraagd, leerlingenvervoer aangevraagd…. De zorg voor mijn gezin regelen is een baan van zo’n drie dagen per week. En dan heb ik het alleen over het regelwerk, de administratie. Nog niet eens over de zorg zelf. Gelukkig lopen er geweldige zorgverleners rond in ons gezin en krijgen de jongens prima begeleiding, maar zij zijn er natuurlijk lang niet altijd en de meeste zorg komt op mij neer. Dat is niet erg, maar al dat geregel er bij is eigenlijk te veel.

Gelukkig is het even iets rustiger. Nog een paar weken en dan begint het circus rond de jaarlijkse pgb-aanvraag van Maarten weer, maar nu kan ik even op adem komen. Denk ik. Helaas, de verantwoording over de besteding van Maartens pgb wordt niet goedgekeurd. Het Zorgkantoor (ja, voor zo’n pgb heb je te maken met Bureau Jeugdzorg, het Zorgkantoor en de SVB…) wil een uitgebreid verslag van de verleende zorg, kopieën van het contract en kopieën van alle rekeningen van het afgelopen halve jaar. Oeps!
Daar heb ik echt géén zin in! Nòg een verslag schrijven? Waarom? Bij Bureau Jeugdzorg zijn ze elk jaar onder de indruk van het verslag en de manier waarop we de begeleiding aanpakken – waarom moet ik ook nog aan het Zorgkantoor bewijzen dat we het allemaal netjes doen? Waarom is er geen contact tussen de verschillende instanties?

Zuchten heeft helaas weinig zin. We zullen aan het werk moeten. Er hangt een sfeertje van ‘fraude’ en ‘profiteurs’ rond het pgb en daarom zijn de controles geïntensiveerd. Jammer, maar het is nu eenmaal een gegeven dat de goeden altijd lijden onder de slechten. En eerlijk is eerlijk, ik heb een paar kruisjes op het formulier niet gezet. Dus waarschijnlijk is het mijn eigen schuld dat ik nu extra informatie moet aanleveren. Alhoewel: op Arjens formulier ontbreken dezelfde kruisjes zie ik op de scan die ik altijd maak voor ik het formulier verstuur, en daar is niet op gereageerd door het Zorgkantoor.

Dan krijg ik een idee. Waarom gebruik ik niet het verslag dat Maartens begeleidster heeft gemaakt voor de afgelopen herindicatie? Bureau Jeugdzorg vond het heel duidelijk. Ik maak alle gevraagde kopieën plus een kopie van dit verslag. Met Maartens logeerbegeleidster schrijf ik twee kantjes met een actuele toevoeging en hup, het pak papier gaat in de brievenbus.
Ik bereid me voor op maanden onzekerheid, omdat ik van andere budgethouders heb gehoord dat dit heel lang kan duren. En wat moet je in de tussentijd? Geen begeleiding meer inkopen, want stel je voor dat het wordt afgekeurd en je alles terug moet betalen? Nee, ik blijf optimistisch – ik weet dat we alles netjes doen en dat de begeleiding van Maarten de toets der kritiek ruimschoots kan doorstaan.

Twee weken later komt er een brief van het Zorgkantoor. De verantwoording is goedgekeurd. Niet dat dat er duidelijk staat – het is de gebruikelijke ontvangstbevestiging van het verantwoordingsformulier. Zou het….? Ik stuur een mail met de vraag of dit betekent dat de ingekochte zorg alsnog is goedgekeurd. Een dag later bevestiging: ja! Ik spring een gat in de lucht. Zó snel! Ik geef de tip snel door aan Per Saldo, de belangenvereniging van budgethouders: als het Zorgkantoor een verslag wil van de ingezette zorg, stuur dan een kopie van het verslag dat je gebruikt voor de jaarlijkse herindicatie.
We gaan weer vrolijk verder. Op naar Maartens herindicatie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten